Śmigłowce HC-6

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Ronon Dex Stempel

Śmigłowce HC-6

Post autor: Ronon Dex »

Sprawa wprowadzenia do użytku śmigłowca mogącego pełnić rolę latającego dźwigu była już dyskutowana przez wspólników w maju zeszłego roku, wkrótce po powstaniu Interoceaniczego Towarzystwa Lotniczego "Drak". Wówczas był też pomysł na lotnicze usługi pożarnicze, na które spodziewano się zapotrzebowania, w związku rozległymi terenami leśnymi oraz brakiem dróg.

Wstępnie zamówiono wtedy w Zakładach Lotniczych Ronon Air Tech jeden śmigłowiec typu HC-6A oraz zestaw pożarniczy do niego. Sprawa jednak nie była traktowana priorytetowo, a potem przyszła typowo letnia "realioza". Do sprawy powrócono niedawno, gdyż w szybko rozwijającej się Leocji powstało zapotrzebowanie na transport śmigłowcowy oraz lotnicze prace dźwigowe.
Obrazek
HC-6A
Dodatkowo poza już zamówionym typowo cywilnym HC-6A, zakupiono interwencyjnie drugi śmigłowiec w odmianie HC-6M, która była dostępna "od ręki", ponieważ w pewnej liczbie tego typu maszyny wykorzystują Siły Zbrojne Republiki Bialeńskiej. Różnice pomiędzy tymi odmianami nie są duże - w odmianie HC-6M zastosowano inne podwozie oraz przystosowano śmigłowiec do przenoszenia zbiorników dodatkowych (zwiększający w sumie niewielki zasięg śmigłowca). Zastosowano też nieco nowszą odmianę silników turbinowych, a większej mocy - co poprawiło osiągi śmigłowca.
Obrazek
HC-6M
Nieco inny jest również osprzęt dźwigowy - śmigłowiec HC-6A oprócz typowych zaczepów do mocowania ładunków wielkogabarytowych ma możliwość używania specjalnego urządzenia dźwigowego pozwalającego na samodzielne unoszenie dużych przedmiotów. Dla tego śmigłowca opracowano również specjalną instalację gaśniczą o pojemności 10 tys. litrów - jest ona też wyposażona w giętki przewód o dużej średnicy i pompę, co pozwala na czerpanie wody w zawisie nad zbiornikiem wodnym.
Obrazek

Obrazek
HC-6A z podwieszoną instalacją gaśniczą.
Dane śmigłowca HC-6A
Załoga: 3 osoby
Ilość miejsc pasażerskich: 2

Długość: 21.41 m
Wysokość: 5.66 m
Średnica wirnika: 21.95 m

Masa własna: 8724 kg
Masa startowa max: 19051 kg
Masa ładunku: 9100 kg

Napęd: 2 x silniki turbinowe o mocy 3400 kW (4500 KM) każdy.

Prędkość max: 202 km/h
Prędkość przelotowa: 169 km/h
Pułap praktyczny: 3200 m
Zasięg: 370 km (bez zbiorników dodatkowych)


W przypadku HC-6M, został on przystosowany do podwieszania różnych kontenerów ładunkowych, w tym takiego, który pełni rolę kabiny pasażerskiej.

Dane śmigłowca HC-6M
Załoga: 3 osoby

Długość: 26.95 m
Wysokość: 7,75 m
Średnica wirnika: 21.95 m

Masa własna: 8981 kg
Masa startowa max: 21319 kg
Masa ładunku: 9100 kg

Napęd: 2 x silniki turbinowe o mocy 3600 kW (4800 KM) każdy.

Prędkość max: 240 km/h
Prędkość przelotowa: 190 km/h
Pułap praktyczny: 3400 m
Zasięg: 370 km (bez zbiorników dodatkowych


Śmigłowce zostały zarejestrowane w Leocji pod oznaczeniami L-ITL1 i L-ITL2.

Obrazek

Obrazek
HC-6A jako dźwig i śmigłowiec pożarniczy.

Obrazek

Obrazek
HC-6M z podwieszonymi dodatkowymi zbiornikami paliwa (mogą też służyć do transportu materiałów płynnych) oraz kontenerem ładunkowym.
Obrazek
Awatar użytkownika
Heinz-Werner Grüner Stempel
Obywatel honorowy
Lokalizacja: Zielonka

Śmigłowce HC-6

Post autor: Heinz-Werner Grüner »

Przyznam szczerze, że nie znam się na helikopterach, ale ten zrobił na mnie piorunujące wrażenie! Takie moduły wymienne-świetna sprawa!
(-) bk. Heinz-Werner Grüner
Oberhaupt Edelweiss
Obrazek
ODPOWIEDZ

Wróć do „Interoceaniczne Towarzystwo Lotnicze „Drak””