Lekki samolot szturmowy i patrolowy oraz szkolno-bojowy AP-3
Samolot AP-3A w planowanych barwach Gwardii palatynatu Leocji.
Samolot AP-3A w malowaniu stosowanym w Bialeńskich Siłach Powietrznych na Wyspie Bialeńskiej i Anatolii.
Samolot AP-3A w malowaniu stosowanym w Bialeńskich Siłach Powietrznych na Wyspach Przyjaźni.
Samolot AP-3A w malowaniu stosowanym w Lotnictwie Morskim MW RB
Oczywiście takie rozwiązanie ma też wady - bo lekki samolot szturmowy AP-3 ma wiele mniejsze możliwości niż samoloty szturmowe i są też jednocześnie o wiele bardziej wrażliwe na obronę przeciwlotniczą czy ataki samolotów nieprzyjaciela. Jednak założeniem było, aby tanie i ekonomiczne AP-3 działały tylko w warunkach całkowitego panowania w powietrzu oraz atakowały cele "miękkie" z dyżurowania w powietrzu zapewniając wparcie niewielkim pododdziałom wojsk lądowych wykonującym zadania w ograniczonych warunkach konfliktów niesymetrycznych. W sytuacji gdy nie ma konieczności zwalczania czołgów i innych ciężkich wozów bojowych lekkie samoloty szturmowe nie ustępują skutecznością śmigłowcom szturmowym. Mogą zresztą służyć także do zwalczania takich śmigłowców za pomocą kierowanych pocisków rakietowych powietrze-powietrzne.
Jednak gdy wskazanym jest stałe utrzymywanie dyżurowania w powietrzu, długotrwałe patrolowanie rejonu czy patrolowanie stosunkowo dużych obszarów to lekki samolot szturmowy tej klasy ma przewagę nad śmigłowcami nie tylko zresztą w ekonomice patrolowania... Zarówno jego prędkość maksymalna, jak i przelotowa jest praktycznie dwukrotnie większa niż śmigłowca szturmowego - taki samolot przybędzie więc na wezwanie np. patrolu naziemnego czy konwoju dwa razy szybciej. Samoloty mogą operować z polowych lądowisk o długości dróg startowych 800 m.
Rozpiętość': 10,2 m
Długość: 10,15 m
Wysokość: 3,25 m
Masa startowa: 2950 kg
Prędkość maksymalna: 590 km/h
Prędkość przelotowa: 515 km/h
Prędkość minimalna: 185 km/h
Pułap praktyczny w konfiguracji gładkiej: 9500 m
Pułap praktyczny z podwieszeniami: 7650 m
Zasięg z pełnym uzbrojeniem (bez zbiorników dodatkowych): 1650 km
Zasięg ze zbiornikami dodatkowymi (w zależności od masy uzbrojenia): do 2750 km
Uzbrojenie samolotu jest podwieszane na 6 węzłach podwieszeń pod skrzydłami, natomiast pod kadłubem można montować system rozpoznania w postaci obrotowej głowicy obserwacji optycznej z systemem noktowizyjnym i termowizyjnym. Zasobniki z elektroniką np. systemy zakłócania można podwieszać również na węzłach zewnętrznych podskrzydłowych. Na wewnętrznych węzłach podskrzydłowych można podwieszać dodatkowe zbiorniki paliwa.
Samolot może być uzbrajany w:
- zasobniki z karabinami maszynowymi
- zasobniki niekierowanych pocisków rakietowych powietrze-ziemia
- kierowane pociski rakietowe powietrze-powietrze naprowadzane na podczerwień
- bomby klasyczne i kierowane
- bomby kasetowe
Produkcja samolotu odbywała się w dwóch partiach - w pierwszej partii dostarczano samoloty AP-3 dla 41 i 42 Eskadry Patrolowo Szturmowej oraz maszyny dla eskadry specjalnej i eskadry szkolnej, natomiast w drugiej partii dostarczono samoloty dla 71, 72, 73 i 74 Eskadry Patrolowo-Szturmowej z przeznaczeniem do operowania na Anatolii. Z czasem w ramach modernizacji i restrukturyzacji część samolotów tego typu została przeniesiona do zadań szkoleniowych (jako T-3A zastępując starsze maszyny typu T-1) w 111 Eskadrze Szkolnej, a część pozostała jako samoloty bojowe (lekkie maszyny patrolowo-szturmowe) w następujących jednostkach lotniczych:
- 41 Eskadra Patrolowo-Szturmowa
- 42 Eskadra Patrolowo-Szturmowa
- 71 Eskadra Patrolowo-Szturmowa
- 72 Eskadra Patrolowo-Szturmowa
- 95 Eskadra Patrolowo-Ratownicza
Są również w użytku Lotnictwa Morskiego MW RB w 31 i 32 Eskadrze Lotnictwa Morskiego.
Niedawno pewna partię samolotów AP-3A zamówiło w Zakłądach Lotniczych Ronon Air Tech Królestwo Dreamlandu...
Samolot AP-3A w barwach Królestwa Dreamlandu.
Samolot AP-3A w barwach Lotniczej Gwardii Razorna (RGAF).
Malowanie samolotów dla GPL zostało opracowane na podstawie ostatniego zamówienia RAT czyli samolotów dla Gwardii Razorna - ale w innej kolorystyce. Samoloty patrolowe (a taką finalnie będą pełniły rolę maszyny AP-3A w GPL) będą operowały głównie nad wodą, a więc zastosowano barwy w dwóch odcieniach niebieskiego.
W toku dyskusji na temat pożądanego malowania padła też propozycja malowania lądowo-morskiego, jednak nie wiadomo czy znajdzie ona uznanie. W każdym razie po okresie użycia do szkolenia przyszłych pilotów GPL, samoloty na krótko wrócą do Zakładów Lotniczych Ronon Air Tech, przejdą przegląd oraz dostosowanie do przyszłych zadań typowo bojowych. Na razie pomalowano tak jeden z samolotów fabrycznych RAT w celu przetestowania tej odmiany malowania w praktyce.
Przy okazji rychłego przejęcia dwóch pierwszych samolotów przez GPL powstał problem numeracji "taktycznej"... na chwilę obecną panuje przekonanie, że będą to numery dwucyfrowe - ponieważ daje to możliwość ponumerowania 99 statków powietrznych, co na długo wystarczy GPL.
- numery zaczynające się od cyfry "0", będą zarezerwowane dla maszyn rządowych,
- numery zaczynające się od cyfry "1", będą przyznawane odrzutowym samolotom bojowym,
- numery zaczynające się od cyfry "2", będą przyznawane innym samolotom bojowym,
- numery zaczynające się od cyfry "3", będą przyznawane śmigłowcom bojowym,
- numery zaczynające się od cyfry "4", będą przyznawane śmigłowcom wielozadaniowym,
- numery zaczynające się od cyfry "5", będą przyznawane samolotom i śmigłowcom transportowym,
Inne grupy "numeryczne" będą tworzone w miarę potrzeb.